Bokningsregler

1. Bagage

Handbagage som ej inkräktar på andras utrymme eller hindrar passage får tas med in på bussen. Resväskor stuvas i bagageutrymme. Cyklar medtages i mån av plats (pris 200:-). OBS! Det är resenärens skyldighet att märka godset med namn och adress. 
Kontrollera noga vid avstigning att Du har rätt bagage. 
Observera att Lapplandspilen inte ansvarar för borttappat bagage.

För hittegods och kvarglömt så vill vi be att ni kontaktar oss på info@vilhelminataxi.se

2. Cityterminalen

Våra bussar avgår från Cityterminalen i Stockholm. Läs på informationstavlorna vilken gate (hpl) Lapplandspilen avgår från. Bussen körs fram ca 15-30 minuter före avgång. 
Kom i god tid för att lasta ditt bagage och välja sittplats (kan ej förbokas).

3. Bälten

Bälten finns på alla platser och skall enligt lag användas. Alla barn skall ha en egen sittplats. Det är målsman som ansvarar för att även små barn kan vara fastspända i medhavd bilbarnstol.

4. Bussar & Rast

Trafiken utföres med turistbussar med säkerhetsbälten på alla platser, toalett, video, air-condition 
och fällbara stolar med fotstöd. Dessutom erbjuder vi fri WiFi samt 220v. Ibland behöver vi ta in underleverantörer och kan då inte garantera att internet samt eluttag fungerar. I samband med detta ges ingen kompensation.

Lapplandspilen stannar ett par gånnger under färdens väg för rast och byte av chaufför.

För södergående turer; Hemavan - Vilhelmina - Stockholm.

20:00 - 20:30: Rast i Vilhelmina förutsatt att det finnes bokningar på sträckan Hemavan - Vilhelmina.

01:15 - 02:00: Rast i Sundsvall på busstationen.

För norrgående turer; Stockholm - Vilhelmina - Hemavan.

12:00 - 12:45: Rast i Tönnebro / Hakkegård

17:00 - 17:30: Rast i Sollefteå.

5. Bokning

Bokning är obligatorisk och garanterar plats. Resande som inte bokat får medfölja i mån av plats.
Det åligger resenären att kontrollera att uppgifterna på biljetten/bekräftelsen överensstämmer med sträcka, tid och datum som beställts. Av- och påstigning måste göras på bokad hållplats.

6. Biljett och bokningsnummer

Vid bokning och betalning av resan via internet fungerar bokningsnumret som biljett.
Biljetten/bokningsnumret skall sparas under hela resan. Biljettkontroller förekommer.

7. Barn & Ungdom

Barn (tom 15år) i föräldrars sällskap 50% rabatt.(minimum 150:-), ensamåkande barn erhåller studeranderabatt.
Studeranderabatter 25% rabatt (minimum 150:-) medtag studieintyg, CSN-kort eller likvärdigt. 

8. Rökning

För allas trevnad är rökning ej tillåten i våra bussar.

9. Resgods

Resgods (det som överstiger 2 väskor och 1 skidpaket) samt övrigt gods medtages i mån av plats och till överenskommet pris. Kontakta alltid Lapplandspilen för att boka in gods. Gods skall betalas vid avlämnande och hämtas av mottagaren vid bussen vid ankomst till avsedd hållplats.

10. Djur

Endast hundar och katter i bur får medtages på bussen.
Kontakta kundtjänst på 0940-15030 i god tid före avresa!

11. Cyklar

Cyklar medtages i mån av plats (pris 200:-). Måste förbokas per telefon.

12. Resenären

Företaget kan vägra befordra passagerare/resgods om risk för skada föreligger eller om andra resenärers rättighet äventyras. Det åligger resenärern att följa angivna regler och rätta sig efter förarens instruktioner.

13. Ombokning & avbokning

Avbokning:
Ett tillägg i form av ett avbokningsskydd krävs för att kunna boka av sin biljett och få pengarna tillbaka. Skyddet läggs till i samband med bokningen, och kostar 50kr. 
Avbokning kan göras genom att ringa in till oss senast kl. 09:00 på avresedagen, mån-fre,
samt kl. 11:00 lör-sön alt. dygnet runt via vår hemsida.

Ombokning:
Du har rätt till en (1) fri ombokning, inom samma tidsram som avbokning.

 

14. Förseningar

Ibland kan väder, trafikstörningar eller fordonstekniska problem göra att vi inte lyckas hålla tiderna. Detta medför dock inget ersättningsansvar.

15. Betalningsalternativ via telefon: Klarna - Swish - Kortbetalning - Faktura

Vid betalning med kort, läser kortinnehavaren upp efterfrågade uppgifter för agenten i telefon,
och pengarna kommer att dras direkt!
OBS! Kortuppgifterna sparas ej hos oss.

Betalning mot faktura sker utan faktureringsavgift, och skickas ut via Svea Webpay.
Bokar du som privatkund (Personnummer) så skickas fakturan till din folkbokföringsadress.
Bokar du som företagskund (Org.nr) så skickas fakturan till en av de eventuellt flera adresserna som företaget är registrerat på hos skatteverket. 

Fakturan betalas inom 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift.
Dröjsmålsränta utgår med 2% per månad. Vid utebliven betalning överlämnas därefter fakturan till inkasso.
 

16. Betalningsalternativ online: Klarna - Swish

 

Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Se nedan vilka betalalternativ som finns tillgängliga.

Genom att klicka på "Bekräfta Bokning" godkänner du Klarnas villkor samt våra köpvillkor

Vänligen observera att vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på klarna.com.
För information om din betalning, kontakta Klarnas Kundservice.
Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.com, under ”Mina sidor”.
 


Få först. Betala sen.

Få en faktura på ditt köp, som skickas per e-post till den angivna e-postadressen.
Fakturan har 14 dagars betaltid, men du kan själv välja att förlänga den.

När du väljer faktura övertar Klarna rätten att få betalt och din betalning av fakturan går därmed till Klarna.

Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.

 


Betala direkt.

Betala direkt med ditt anslutna bankkonto, och verifiera dig med BankID.
Aktivera tjänsten genom att logga in hos Klarna via app eller hemsida.


Klarna kortbetalning.

Betala med kort i samband med ditt köp, och ange dina kortuppgifter.
Vidare verifiering med BankID kan skilja sig beroende på bank.

Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade.
 

Vid val av betalning med Swish så kommer vi att skicka en betalningsförfrågan till din Swish-app, det sker i samband med att du bekräftar din bokning.

Observera att det mobiltelefonnummer du skriver in under bokningsprocessen är det som kommer tillfrågas via Swish.